публикация: 6 Декември 2016
В началото на месец декември тази година се проведе поредният бизнес форум, организиран от сайта imoti.net в гр. София. Както на този, така и на предишните в градовете Варна, Бургас и Пловдив, ЕРА България участва активно и темите, които коментираха нашите представители, предизвикваха сериозни дебати.На срещата в София Изпълнителният директор на ЕРА България – Антон Андонов представи резултатите от ексклузивно проучване на ЕРА България, проведено заедно със 100 агенции за недвижими имоти в градовете София и Пловдив. Изследването, подготвено от екипа от мениджъри бизнес развитие в ЕРА България, има за цел да покаже състоянието на пазара на имоти в София и Пловдив, условията и потенциала за правене на бизнес с услуги в областта на недвижимите имоти в България.Според данните от проучването на ЕРА България 60% от фирмите за недвижими имоти са малки фирми с персонал до 3 служители, в това число и собствениците, 15% разчитат на персонал до 5 души. Едва 12% работят с екип от 5 и повече брокери за продажба на недвижими имоти, а 10% от собствениците на фирми вярват единствено на себе си и собствените си възможности.По-голямата част от агенциите за недвижими имоти, които участваха в това изследване на ЕРА България са в бизнеса повече от 10 години - 60% от анкетираните. Прави впечатление обаче, че около 20% от фирмите са създадени през последните три години, което е в синхрон с растежа на пазара за недвижими имоти в България. Само в София продажбите за 2016 г. са се увеличили с 7,2%.Едно от най-важните ценности на професията брокер недвижими имоти е коректността, показва проучването.
Голяма част от фирмите, над 50%, признават, че имиджът на бранша сред клиентите е по-скоро лош, като една от причините за това е недостатъчната подготовка на брокерите. Около 35% от анкетираните са на обратното мнение, че секторът се ползва с добро име. 70% от анкетираните вярват, че професионалното обучение на служителите ще повиши качеството на обслужване на клиентите, доверието, а оттам ще се подобри и имиджът на бранша като цяло. В същото време обаче близо 60% от анкетираните признават, че не влагат средства в обучението на кадрите си, а 20% не са сигурни дали биха направили подобни разходи.Брокерите на ЕРА преминават през 10-седмична въвеждаща програма за обучение и практически тренировки и участват в допълнителни обучения всеки месец.Друга важна тема, която разглежда проучването, е конкуренцията между фирмите за недвижими имоти.Близо 50% от анкетираните смятат, че коректно партнират с конкурентите си в бранша, но почти същият процент – 45%, са на обратното мнение. В подкрепа на това са и данните, които показват, че в повече от половината фирми основният дял от сделките са съвместно с други агенции за недвижими имоти.За нелоялната конкуренция обаче допринася и липсата на договорни отношения между посредника и клиента. Въпреки, че през последната година се наблюдава промяна и то в положителна посока, едва една четвърт от анкетираните работят с ексклузивни договори с продавачи.
Относно търсенето на жилища в градовете София и Пловдив:Най-масовото търсене на жилища е между 30 000 € и 60 000 €. По-малко са тези, които търсят да закупят над тази стойност. Едва половината от офертите за продажба на пазара са на реална цена, смятат анкетираните. Това намалява интереса от страна на потенциални купувачи, което забавя продажбите и води и до липса на удовлетвореност от обслужването.
На база получените резултати от проведеното проучване става ясно, че приблизително около 3 месеца са необходими за продажбата на имот, около 15% от анкетираните отбелязват, че това се случва за повече от 3 месеца.Половината от участниците в анкетата отбелязват, че като цяло клиентите им остават доволни и ги препоръчват на техни близки, приятели и роднини. Около 30% от клиентите се обръщат повторно към същата агенция, от която са останали доволни. По-малко от 10% от фирмите обаче не поддържат обратна връзка с клиентите си.
Именно това е и причината 45% от анкетираните да посочват препоръката от познати като ключов начин за достигане до нови клиенти. На второ място остава рекламата в Интернет, следвана от тази чрез табели и в печатни издания. Поради тази тенденция фирмите отделят много малка част от бюджета си за маркетинг, разчита се повече на личния контакт и препоръките от доволни клиенти, а 10% от агенциите дори не залагат перо за реклама в бюджетите си.Изводите от проучването, до които можем да достигнем са, че на пазара на недвижими имоти се наблюдава стабилен ръст, който се очаква да продължи и през следващата година. В сектора обаче има редица предизвикателства, с които собствениците на фирми трябва да се справят, за да може клиентите да са доволни и да се доверяват на брокерите. Същевременно работодателите трябва да инвестират в собственото си професионално развитие и на кадрите си, ако искат да бъдат конкурентноспособни в дългосрочен план. Кооперирането на фирмите и брокерите като цяло, работата в мрежа, каквато е международната мрежа от независими агенции за недвижими имоти на ЕРА дава конкурентно предимство, доволни клиенти и увеличава възможностите за правене на печеливш бизнес в България.