публикация: 15 Ноември 2017
Какво е франчайз? Това е важен въпрос за изясняване при разговорите ни с кандидатстващите за франчайз, предоставен от марката ERA в България. Франчайз бизнес модела възниква като стратегия за обединяването на малки независими компании с цел по-висока конкурентоспособност и качество на продукта или услугата, по-голям пазарен дял. Франчайз модела е и вид маркетингова стратегия - обединени под една марка, фирмите изграждат трайна представа в съзнанието на клиентите. Много от хората разбират идеята за франчайз само като марка. Да имаш най-добре познатото име на пазара не е достатъчно. Ако това бе в основата на всичко, то има много богати организации, които могат да си купят име и популярност и така да станат първи на пазара и да попречат на други да стъпят на него. Истината е, че франчайз модела е преди всичко бизнес стратегия, основаваща се на взаимно споразумение за извоюване на пазарен дял чрез качествени услуги или продукти, носещи дадена марка, които да бъдат предпочитани от клиентите. Франчайз моделът в недвижимите имоти възниква в началото на 70-те години на миналия век. Създадена през 1972 г. ERA е една от първите франчайз вериги в тази сфера. Всичко започнало с амбицията и въображението на човек на име Джим Джаксън, който видял потенциал не само в продажбата на имоти, но също и в приложението на технологиите в непознати области. Това било отразено в името на новата му компания Electronic Realty Associates, Inc., която била основана през 1972 г. Далеч преди факсът да стане част от ежедневието и да излезе после от употреба, ERA са го използвали, за да продават имоти. Познат на клиентите на ERA® като "машина за продажба на имоти", той бил безпрецедентен, национален маркетинг ресурс, който служел на бързо разрастващия се пазар като предавал оферти от всяка точка в страната до офиса на ERA®. На тази прогресивна основа растежът на системата на ERA® е бил светкавичен, с офиси във всички 50 щата на Америка до 1979 г.
Защо да се доверим на франчайз идеята? Франчайз модела предоставя редица възможности, които не всеки друг бизнес модел може да Ви предложи. Едно от най-съществените предимства на франчайз идеята е, че започването на бизнес е много по-бързо. Освен това всеки партньор получава професионална подкрепа и обучение от франчайзодателя. Разбира се, много съществено при франчайз модела е и незабавното спечелване на пазарен дял. Освен всичко изброено - спестяваш време, пари и персонал за разработване и развитие на нов бизнес, за сметка на роялти таксите, които се плащат на франчайзодателя.Каква е ползата за франчайзополучателите? На първо място, марката води клиенти и създава повече бизнес възможности за собственика на бизнеса. Всяка франчайз верига има технология на работа, с която поддържа качеството и удовлетвореността на клиентите. Това привлича нови клиенти и води до повече продажби. И трето подкрепата на франчайзодателя в развитие на бранда, технологиите и системата на работа спестява ценно време и средства на франчайзополучателите. По какви критерии става изборът на франчайз получатели? Не всеки е подходящ за всеки тип франчайз бизнес. И това е не защото някой е добър или лош, а по-скоро защото понякога баланса между страните е неподходящ. Отделяме необходимото време да обсъдим и дискутираме всички аспекти по присъединяването към франчайз мрежата на ERA, за да са сигурни кандидатите, че разбират добре какво може да се очаква от тях и какво следва да очакват от франчайзодателя. По този начин намаляваме риска от недоразумения и грешки.
Какъв е опитът на франчайзодателя? Това което превръща един франчайз модел в успешен е не това дали някога е имал трудности, а това дали е успял да преодолее тези трудности и да ги превърне в свои предимства. Пазете се от франчайзодател, който твърди че никога не е изпитвал трудности или такъв, който няма франчайз опит. След 45 годишен опит и мрежа, развита в повече от 30 страни по света, ние можем да твърдим, че сме част от марките, предоставящи франчайз, които са ставали свидетели на всякакви пазарни ситуации в недвижимите имоти. В изграждането и развитието на бизнес винаги има предизвикателства. Без тях няма развитие. Ние хората обаче сме различни и реагираме различно в трудни моменти. По-важно е как да се справим с тези трудности. Имаме ли компетенциите, ресурсите и средствата за това?”Когато говорим за проблемите откриваме нови проблеми, когато търсим решение създаваме решения”. В бизнеса, когато си сам това е много скъпо и трудно. Франчайз модела подпомага активно предприемачите. Когато работиш активно по утвърдена Система на работа, каквато е във франчайз идеята, когато си фокусиран и правиш правилните неща, когато имаш подкрепата на франчайзодателя, извоюваш по-бързо пазарни позиции. Франчайз системата е дългосрочен проект и все пак някой от франчайз получателите отпадат. Това може да се дължи на различни причини. Пазарната ситуация е един от важните фактори. Секторът с недвижими имоти в Европа и САЩ, например претърпя бурни промени през последните десет години. По време на кризата в периода 2008-2012 г., малките агенции за недвижими имоти с един - двама служители; такива, които не работеха в мрежа; с ограничен бюджет и по-малко предлагани услуги, бяха най-силно изложени на риск и много от тях прекратиха дейността си. Тези фирми дългосрочно не са способни да се адаптират бързо, нито имат финансов резерв, за да оцелеят.Да влияем на законите на пазара и на цените не е реалистично.Това, което бизнесът може да управлява са активностите, компетентностите и ресурсите, които има фирмата. Компании с добро управление, които са разработили реалистични и дългосрочни бизнес планове, както и тези асоциирани към утвърдени организации, каквато е мрежата на ERA Европа, не само оцеляха по време на криза, а и спечелиха по-голям пазарен дял и бяха най-подготвени за сегашния пазарен бум. Най-важното обаче е, че тези компании спечелиха лоялността на клиентите.Как да разберем, че фирмата, която предлага франчайз, наистина е сериозна и стабилна? На първо място, франчайзодателят трябва да има опит във франчайза, който предлага. Вие сами можете да проучите дали това в действителност е така. Можете да се свържете с някой от франчайзополучателите в България или в чужбина и да разберете от кога членуват в мрежата. Ако предлаганият франчайз е международен се уверете, дали системата е адаптирана към локалния пазар. Вижте, какъв е броят на франчайзополучателите по света или конкретно в Европа? На какъв език е системната документация и ръководства, с които ще работите? Как, къде и в какви области ще бъдете обучавани? Кои са членовете на екипа, който ще работи с Вас след присъединяването? Каква е правната рамка? Защо собствениците на бизнес избират членството в ЕРА? Членовете на ERA избират този франчайз бизнес модел поради различни причини и тъй като това е дългосрочно начинание понякога с времето тези причини се променят. Независимо от това, основната причина е увеличаване на печалбата и намаляване на разходите.В ERA ние имаме вече 45 години опит в развитието на франчайз модела и за тази дългогодишна практика сме се уверили, че е от съществено значение да бъдат взети в предвид определени фактори, преди да се вземе решение за стартиране на франчайзинг бизнес, особено сега, когато има много и различни бизнес модели. Ето защо в ERA отделяме време при разговорите с нови кандидати. Ние искаме да разберем какво очакват, обсъждаме какви са правилата в нашата мрежа, какви могат да бъдат ползите, за да си изяснят дали франчайз моделът в недвижимите имоти е подходящ за тях. Какво е мнението за бранша, към който се е насочил кандидата, като цяло? Харесва ли му и как вижда неговото развитие в бъдеще? Има ли ясна представа кой е основният ресурс в този сегмент? Ако харесва да работи с хора тогава бизнеса с недвижими имоти е правилният. Бизнесът с недвижими имоти е преди всичко организация на хора, специализирани в услуги в тази област. Споделя ли ценностите на франчайз модела, който проучва? Какви са основните му ценности? Ние от ERA сме изключително проактивни и на мнение, че клиентите искат по-добро обслужване, което ние можем да осигурим.
ФРАНЧАЙЗ – МИСЛИ ДЪЛГОСРОЧНО! МИСЛИ ПЕЧЕЛИВШОФРАНЧАЙЗ – БИЗНЕС МОДЕЛА С ИСТОРИЯ И БЪДЕЩЕФРАНЧАЙЗ МОДЕЛА – НОВИ ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА РАЗВИТИЕ И ПРОФЕСИОНАЛНО ИЗРАСТВАНЕФРАНЧАЙЗ МОДЕЛА В НЕДВИЖИМИТЕ ИМОТИ – ВСЕ ПО-УСПЕШЕН И ПЕРСПЕКТИВЕН ИЗБОР